Begin dit jaar introduceerde streamingdienst Netflix plannen om de door het bedrijf verfoeide praktijk van accountdelen tegen te gaan. Netflix kondigde aan in de gaten te gaan houden vanaf welke locatie en met welk apparaat gebruikers inloggen. Ook zou de streamingdienst het mogelijk maken voor abonnees om een soort extra account tegen gereduceerd tarief voor ‘meelifters’ te nemen.

De algemene reactie op de plannen was al niet bepaald positief was en dat gold helemaal voor abonnees die er als eerste mee geconfronteerd werden. In landen als Canada en Spanje, waar de afgelopen maanden de nieuwe beperkingen werden uitgerold, zag Netflix veel opzeggingen.

Volgens de streamingdienst zorgde de introductie van de optie om ‘betaald te delen’, waarmee abonnees hun account kunnen delen tegen een lager tarief, voor een ‘cancelreactie’, schrijft zakenkrant The Financial Times. Daarmee zou de groei op korte termijn onder druk staan, stelt Netflix in een brief aan investeerders.

De overduidelijke reactie in markten waar de maatregelen tegen accountdelen werden doorgevoerd, zorgt ervoor dat Netflix de aanpak van het accountdelen voor nu in de ijskast heeft gezet. Het bedrijf zegt met de uitrol in andere landen langer te wachten. Aanvankelijk was de uitrol in het eerste kwartaal van dit jaar gepland.

Netflix zegt lessen te hebben getrokken uit de invoering van de nieuwe maatregelen in enkele landen. De streamingdienst zegt aan het werk te gaan om het nieuwe aanbod kwalitatief te verbeteren, voordat het wordt uitgerold in de rest van de wereld.

Het bedrijf geeft aan dat deze vertraging waarschijnlijk geen impact zal hebben op de algemene doelen voor het gehele jaar. Sterker nog, Netflix is best tevreden met de algemene lancering van het betaald delen en voorziet een stabielere toekomst hierdoor.

Het abonneebestand van Netflix groeide het eerste kwartaal van 2023 met 1,75 miljoen naar bijna 233 miljoen leden wereldwijd. Een groei van 4,9 procent op jaarbasis. Naast de ingrepen bij accountdelen verlaagde Netflix in februari de abonnementsprijzen in meer dan dertig landen in een poging om zieltjes te winnen.

De omzet steeg in de eerste drie maanden van dit jaar naar iets meer dan 8 miljard dollar, maar de nettowinst daalde van 1,6 miljard dollar naar 1,3 miljard dollar. Dat voldeed niet aan de verwachtingen van financiële analisten, waardoor het aandeel Netflix dinsdag 10 procent daalde en woensdag nog iets verder zakte.

LEES OOK: Netflix staat bekend om zijn competitieve HR-beleid: we spraken met drie ex-werknemers die in Amsterdam voor het bedrijf werkten, van wie twee werden ontslagen